
Tytuł:
Rozwój kształcenia branżowego w Jaworznie
Projekt współfinansowany ze środków: Fundusze Europejskie dla Śląskiego 2021-2027 (Fundusz na rzecz Sprawiedliwej Transformacji)
Priorytet: FESL.10.00-Fundusze Europejskie na transformację
Działanie: FESL.10.14-Infrastruktura kształcenia zawodowego
Wartość całkowita projektu: 3 485 732,38 PLN
Dofinansowanie: 2 962 872,52 PLN
Wkład własny: 522 859,86 PLN
Okres realizacji: 01.12.2024 – 31.12.2025
Podmiotem realizującym projekt jest Zespół Szkół Ponadpodstawowych nr 3 im. Jana Pawła II w Jaworznie.
Działania
W ramach projektu przeprowadzona zostanie przebudowa i modernizacja 3 sal do praktycznej nauki zawodu ( pracowni mechanicznej, pracowni budowlanej, pracowni spawalniczej) wraz z zapewnieniem wyposażenia oraz dostosowaniem infrastruktury do kształcenia włączającego uczniów, a także stworzeniu dla uczniów o specjalnych potrzebach miejsca wyciszeń – strefy wyciszeń.
Grupy docelowe:
Uczniowie Branżowej Szkoły I stopnia oraz Technikum, pracownicy Zespołu Szkół Ponadpodstawowych nr 3 im. Jana Pawła II w Jaworznie
Cele:
Głównym celem projektu jest zwiększenie kompetencji uczniów ZSP nr 3 w Jaworznie oraz podniesienie jakości kształcenia uczniów oraz wzrost atrakcyjności kształcenia zawodowego. Celem działań jest także kształcenie uczniów i nabywanie przez nich umiejętności w nowoczesnych w pełni wyposażonych pracowniach, które w sposób jak najbardziej nowoczesny będą odzwierciedlały realne środowisko pracy, poprzez inwestycje w infrastrukturę (stworzenie warunków zbliżonych do rzeczywistego środowiska pracy zawodowej pod kątem wyposażenia, doposażenia pracowni).
Cele szczegółowe realizacji projektu:
1) zwiększenie szans uczniów szkoły na odniesienie sukcesu na rynku pracy,
2) wzmocnienie atrakcyjności oferty szkoły oraz wzrost kompetencji przyszłych kadr gospodarki,
3) poprawa jakości kształcenia zawodowego możliwa dzięki stworzeniu w szkole warunków zbliżonych do tych, które panują w realnym środowisku pracy zawodowej,
4) wdrożenie innowacyjnych metod nauczania,
5) prowadzenie edukacji z wykorzystaniem nowoczesnych technologii,
6) zwiększenie dostępności do edukacji i nauki poprzez dostosowanie budynku do potrzeb osób niepełnosprawnych
Efekty, rezultaty:
- wzrost potencjału społeczno-gospodarczego,
- podniesienie atrakcyjności i jakości szkolnictwa zawodowego,
- rozwój współpracy szkoły z pracodawcami lokalnymi i z regionu,
- lepsze dostosowanie edukacji do potrzeb gospodarki,
- wzrost kompetencji lokalnych i regionalnych kadr gospodarki,
- zmniejszenie poziomu bezrobocia wśród absolwentów.
Powstałe pracownie zapewnią wysoki, efektywny, skuteczny i konkurencyjny poziom kształcenia młodzieży w kompletnie wyposażonych pracowniach, zbliżonych do naturalnych warunków pracy. Zarówno pracownie, jak i ich wyposażenie będą dostosowane do korzystania dla osób z niepełnosprawnościami i dedykowane osobom o szczególnych zdolnościach. Uczniowie będą mogli rozwijać swoje zdolności, zainteresowania oraz przygotowywać się do konkursów, olimpiad i projektów przedmiotowych.
Powstanie sali wyciszeń wesprze tworzenie przyjaznego środowiska i będzie służyć całej społeczności szkolnej, równocześnie spełniając indywidualne potrzeby i pozwalając wykorzystać w pełni potencjał uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Pomoże zwiększyć świadomość znaczenia różnic indywidualnych u ogółu uczniów, wspierając tym samym budowanie relacji opartych na wzajemnym szacunku i tolerancji.